Som bloddonor er du i sagens natur allerede sund og rask – ellers kunne du jo ikke give blod. Men det er alligevel en god idé at være opmærksom på, at du selv kan gøre meget for at bevare det gode helbred. Det drejer sig om at spise godt, være aktiv i hverdagen og have et opmærksomt øje på din krops signaler om stress og overbelastning.

løbe!

Spis godt

At spise godt handler om at spise varieret og sørge for, at kroppen får de næringsstoffer, som den skal bruge for at holde sig rask. Fødevarestyrelsen har formuleret otte kostråd, som vi anbefaler at følge:

  • Spis frugt og grønt – 6 om dagen
  • Spis fisk og fiskepålæg flere gange om ugen
  • Spis kartofler, ris, pasta og groft brød hver dag
  • Spar på sukker – især fra sodavand, slik og kager
  • Spar på fedtet – især fra mejeriprodukter og kød
  • Spis varieret og bevar normalvægten
  • Sluk tørsten i vand
  • Vær fysisk aktiv mindst 30 minutter om dagen

Kvinder skal have mere jern

Kvinder har typisk et mindre jerndepot end mænd, da de mister jern gennem menstruation, graviditet og fødsler og samtidig ofte spiser mindre (især kød) end mænd.

Jern er vigtigt for mange processer i kroppen, men det meste anvendes til kontinuerligt at opbygge røde blodlegemer, som erstatning for dem, som er gået tabt, enten fordi de er gamle eller på grund af blødning. Eksempelvis er røde blodlegemers levetid ca. 120 dage.

Specielt for kvindelige bloddonorer er det derfor vigtigt, at spise sundt og varieret for at have et tilstrækkeligt depot jern til opbygning af røde blodlegemer. Når kvinder giver blod mister de ca. 220 mg jern.

Tænk over følgende, hvis du gerne vil øge dit jerndepot:

  • Te og kaffe hæmmer jernoptagelsen meget, så undgå te og kaffe 1 time før og efter frokost og aftensmad
  • En del grøntsager indeholder jern f.eks. broccoli og ærter
  • Groft langtidshævet brød indeholder jern
  • Kød, skaldyr og fisk indeholder en type jern, som kroppen har nemt ved at optage

For at få tilstrækkeligt med jern til også at være bloddonor, har mange kvinder brug for jerntabletter i nogle uger efter tapningen. Specielt hvis man som kvinde giver blod 4 gange om året. Personalet i blodbanken tjekker donors hæmoglobinværdi efter hver tapning, og donor får tilsendt jerntabletter efterfølgende, hvis aktuelt.

Idrætsfolk kan godt give blod

Alle ved, at blodet bringer ilt rundt i kroppen, og det er derfor nærliggende at tro, at bloddonation er med til at forringe idrætspræstationer. Det er også tilfældet, selvom det drejer sig om meget lidt: ca. 5 % forringelse af præstationsevne dagen efter en tapning. Allerede 14 dage efter er stort set alle tilbage i oprindelig form, og efter 4 uger er alle helt sikkert up to speed igen. Vi modtager hver dag spørgsmål fra donorer, som er bekymrede for, om de kan give blod og samtidig dyrke motion. Mange søger mere information om, hvordan en bloddonation påvirker kroppen.

Svaret vil være, at man kort før et stævne, løb e.l., hvor man gerne vil slå sin egen rekord ikke rådes til at give blod. Men planlægger man besøgene i blodbanken, så de ligger mindst 4 uger før en vigtig idrætspræstation, vil der ikke være nogle problemer i at kombinere idræt og bloddonation.

 

Som donor kan du tjekke din hæmoglobinværdi efter hver tapning.

Få mere at vide om blodets bestanddele her.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone